Skala problemu nieodwołanych wizyt
Statystyki wskazują, że w Polsce liczba nieodwoływanych wizyt osiągnęła do sierpnia 2024 roku prawie milion. Według prognoz NFZ, do końca roku liczba ta może wzrosnąć do 1,45 mln wizyt – co oznacza nie tylko straty finansowe dla placówek, ale również wydłużenie kolejek dla pacjentów potrzebujących pilnych konsultacji. W badaniu NFZ przeprowadzonym wśród 384 placówek medycznych tylko 46,8 proc. z nich monitoruje wskaźnik nieodwołanych wizyt, mimo że według szacunków nawet 20 proc. wszystkich umówionych konsultacji jest niewykorzystywana. Przez to placówki zmuszone są do zarządzania wolnymi terminami, które mogłyby być przeznaczone dla innych pacjentów.
Rozwiązania na wzór innych krajów
Podczas konferencji inaugurującej nową edycję kampanii specjaliści z Niemiec i Norwegii przedstawili sposoby radzenia sobie z problemem no-show w tamtejszych systemach zdrowotnych. Wśród omawianych rozwiązań wyróżniono technologie cyfrowe, w tym systemy przypomnień o wizycie oraz platformy rezerwacyjne oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, które pozwalają na dynamiczne przydzielanie wolnych terminów w przypadku rezygnacji pacjenta.
Centralna e-rejestracja – nowa szansa na poprawę dostępności wizyt
Polskie Ministerstwo Zdrowia postawiło na centralną e-rejestrację, której pilotaż uruchomiono w sierpniu 2024 roku. System ma ułatwić pacjentom zarządzanie wizytami z poziomu Internetowego Konta Pacjenta (IKP) lub aplikacji mobilnej „mojeIKP”, co pomoże zmniejszyć liczbę nieodwołanych wizyt dzięki funkcji przypomnienia i łatwej anulacji rezerwacji. Już teraz w pilotażu udział bierze 32 podmiotów, a Ministerstwo zaprasza kolejne placówki do przyłączenia się do projektu.
Innowacje w służbie pacjentom i placówkom medycznym
Kampania #odwoluje #nieblokuje stawia na zwiększenie świadomości pacjentów oraz promocję kultury odpowiedzialnego korzystania z opieki zdrowotnej. Zaangażowanie partnerów technologicznych, takich jak drEryk, wspiera rozwój nowoczesnych narzędzi informatycznych, które mogą zautomatyzować procesy rezerwacji i odwoływania wizyt. Działania te nie tylko przyczynią się do zwiększenia efektywności placówek medycznych, ale także umożliwią pacjentom szybszy dostęp do świadczeń zdrowotnych.
Wspólna odpowiedzialność za lepszy dostęp do opieki
Inicjatorzy i partnerzy kampanii #odwołuje #nieblokuje podkreślają, że tylko wielostronna współpraca publicznych i prywatnych podmiotów, organizacji pacjentów oraz rządu przyniesie oczekiwane zmiany w systemie ochrony zdrowia. Jak zaznaczyła minister Izabela Leszczyna podczas konferencji, „nieodwołana wizyta to nie tylko strata czasu i pieniędzy, ale również szansa odebrana innemu człowiekowi na poprawę zdrowia, a nawet ratowanie życia”.
Kampania #odwoluje #nieblokuje będzie kontynuowana w całym kraju, wzmacniając świadomość pacjentów oraz promując efektywne wykorzystanie terminów w systemie opieki zdrowotnej.
Organizator kampanii: Centrum Medyczne CMP. Współorganizatorzy kampanii: Medicover Polska, Centrum Medyczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, LUX MED, Centrum Medyczne Żelazna, PZU Zdrowie, ZnanyLekarz, Kliniki.pl., Medidesk. Partnerzy kampanii: Mazwowiecki Szpital Brodnowski w Warszawie, Centralny Szpital Kliniczny MSWiA, Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej SPZOZ, Centrum Medyczne Kopernik. Patroni honorowi: Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta, Prezydent m. st. Warszawy, Unia Metropolii Polskich. Partnerzy merytoryczni kampanii: Polska Federacja Szpitali, Naczelna Izba Lekarska, Polskie Towarzystwo Koordynowanej Ochrony Zdrowia, Pracodawcy dla Zdrowia, Pracodawcy Medycyny Prywatnej, Fundacja MY Pacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacja Nie Widać Po Mnie. Partner technologiczny kampanii: drEryk.P
Pobierz bezpłatnie specjalny numer e-magazynu "Partient Experience Manager" - w całości poświęcony akcji #odwoluje #nieblokuje.