Celem przewodnika jest ułatwienie doboru narzędzi, które pozwolą pacjentom szybko i bezproblemowo zgłaszać nieobecność. Według szacunków Narodowego Funduszu Zdrowia w 2024 roku przepadło ponad 1,3 miliona wizyt – również z powodu trudności, jakie napotykają pacjenci podczas próby odwołania wizyty.

Zjawisko nieodwoływanych wizyt generuje istotne straty dla systemu ochrony zdrowia. Od trzech lat kampania #odwołuje #nieblokuje podejmuje działania edukacyjne skierowane do pacjentów i placówek medycznych. Najnowsza publikacja – Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt – powstała we współpracy instytucji publicznych, placówek ochrony zdrowia oraz organizacji pacjenckich.

„Czas na rzetelną edukację, czas na skuteczne i przyjazne rozwiązania techniczne, czas na solidarność. Powstanie Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt pokazuje, jak ważne jest dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby placówki mogły korzystać z dobrych i sprawdzonych wzorców. Te dobre praktyki, dotyczące różnych obszarów systemu ochrony zdrowia, publikujemy na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta. Przewodnik również się tam znajdzie” – podkreślił Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Dokument zawiera opis 12 praktycznych rozwiązań – od przypomnień SMS, dedykowanych adresów e-mail i formularzy online, po zaawansowane narzędzia takie jak voiceboty czy integracja z Internetowym Kontem Pacjenta. Przewodnik prezentuje także konkretne przykłady wdrożeń, w tym przypadki, w których liczba nieodwołanych wizyt zmniejszyła się nawet o 40 proc., jak w Centrum Medycznym Żelazna i Warszawskim Centrum Opieki Medycznej „Kopernik”. Zwrócono również uwagę, że wiele rozwiązań może być zastosowanych w mniejszych placówkach, często bezkosztowo.

„Ten przewodnik to nie teoria, ale zestaw skutecznych – wdrożonych i przetestowanych w boju – rozwiązań. W Centrum Medycznym CMP i w placówkach współorganizatorów kampanii redukujemy problem dzięki edukacji, technologii i prostym procedurom. Jestem głęboko przekonany, że można to zrobić w każdej placówce” – powiedział Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjator kampanii #Odwołuje #Nieblokuje.

Równolegle z prezentacją przewodnika zorganizowano warsztaty z udziałem przedstawicieli organizacji pacjenckich. Spotkanie otworzył Rzecznik Praw Pacjenta. Dyskusja dotyczyła propozycji pacjentów do czwartej edycji kampanii, z naciskiem na potrzebę uproszczenia mechanizmów odwoływania wizyt oraz zwiększenia zaangażowania placówek w ich wdrażanie.

„Kampania #odwołuje #nieblokuje szeroko adresuje problem nieodwoływanych wizyt. Jednak, aby całkiem wyeliminować to zjawisko, czeka nas jeszcze bardzo wiele pracy, choć już dziś widoczne są zmiany na lepsze. Bardzo duża odpowiedzialność w ułatwianiu pacjentom odwoływania wizyt leży po stronie placówek medycznych, niemniejsza po stronie pacjentów biorących odpowiedzialność za siebie i innych. Dlatego mam nadzieję, że ci ostatni szczególnie zaangażują się i wesprą kolejną, 4. już edycję kampanii” – zaznaczył Stanisław Maćkowiak, przewodniczący Prezydium Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta.P

 

Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt jest dostępny bezpłatnie na stronie kampanii #odwołuje #nieblokuje oraz na www.gov.pl/rpp. Przy okazji warto również skorzystać ze specjalnego, bezpłatnego wydania magazynu „Patient Experience Manager”, w całości poświęconego kampanii #odwołuje #nieblokuje - wydanie dostępne jest na stronie odwolujenieblokuje.pxmanager.pl

© ℗ Wszelkie prawa zastrzeżone