W obliczu rosnących wyzwań zdrowotnych i ekonomicznych, współczesna medycyna, w tym także polska, staje przed koniecznością wprowadzenia zaawansowanych technologii do codziennej praktyki. Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa tu kluczową rolę, przekształcając sposób, w jaki opieka zdrowotna jest organizowana, optymalizowana i dostarczana pacjentom. Wykorzystanie AI umożliwia nie tylko poprawę wyników leczenia, ale także znaczącą redukcję kosztów, co jest niezmiernie ważne w kontekście coraz bardziej ograniczonych zasobów. W mojej opinii pojawia się jednak kilka wyzwań w polskim systemie opieki zdrowotnej, na które algorytmy sztucznej inteligencji mogą skutecznie odpowiedzieć.

Niewystarczająca infrastruktura szpitalna i nieoptymalne zarządzanie zasobami

Nie od dziś dostrzegamy sytuację, w której dochodzi do otwierania nowych oddziałów szpitalnych bez odpowiedniej analizy lokalnych potrzeb, co prowadzi do marnotrawienia zasobów. Problematyczne jest również zarządzanie już istniejącymi oddziałami, które często są nadmiernie obciążone lub wręcz przeciwnie – niewykorzystane. A przecież - jak powiedział Peter Drucker, ojciec zarządzania - „Nic nie jest tak nieproduktywne jak wydajność, która nie polega na niczym innym jak na wykonaniu zadania, które nie powinno być wykonane w ogóle.”

AI może zrewolucjonizować zarządzanie zasobami w systemie opieki zdrowotnej. Przykłady z innych krajów, takich jak Stany Zjednoczone i Niemcy pokazują, że systemy AI mogą analizować ogromne ilości danych pacjentów, co pozwala na lepsze planowanie i alokację zasobów szpitalnych. Jako przykład można podać Predictive Analytics. W USA, systemy predykcyjnej analizy danych są stosowane w celu przewidywania zapotrzebowania na łóżka szpitalne oraz zasoby personelu. Dzięki temu możliwe jest optymalne zarządzanie obłożeniem szpitali i uniknięcie sytuacji, w których oddziały są przepełnione lub niewykorzystane. Badania przeprowadzone przez firmę McKinsey & Company wykazały, że zastosowanie predykcyjnych algorytmów AI może obniżyć koszty operacyjne szpitali nawet o 10-20 proc., dzięki lepszemu zarządzaniu zasobami i zmniejszeniu liczby niepotrzebnych hospitalizacji.P

Cała treść opinii na łamach trzeciego numeru magazynu "Patient Experience Manager". 

© ℗ Wszelkie prawa zastrzeżone