Badanie przeprowadzone przez naukowców z Centrum Empatycznej Opieki Zdrowotnej Uniwersytetu Leicester obejmowało analizę 14 losowo wybranych badań, w których uczestniczyło 1986 pacjentów. Badacze skoncentrowali się na wpływie empatii na satysfakcję pacjentów w Ameryce Północnej, Europie, Azji i Afryce. Wyniki tego badania, które właśnie zostały opublikowane w czasopiśmie "Annals of Internal Medicine", wykazują, że większy stopień empatii przekładał się na wyższą satysfakcję pacjentów.
Zwiększona satysfakcja pacjentów łączyła się z wydłużoną przeżywalnością po zawale serca, redukcją liczby powrotów do szpitala, poprawą ogólnej jakości opieki oraz lepszym bezpieczeństwem pacjentów. Co istotne, zwrot kosztów leczenia w szpitalu często jest bezpośrednio związany z wynikami satysfakcji pacjentów.
Badanie to podkreśla, że empatia wobec pacjenta, rozumiana powszechnie jako wyrażenie zrozumienia, które pociąga za sobą odpowiednie działania terapeutyczne, jest kluczowym czynnikiem poprawy satysfakcji pacjentów.
Dr Jeremy Howick, dyrektor Centrum Empatycznej Opieki Zdrowotnej Stoneygate i główny autor badania, wyjaśnia, że satysfakcja pacjenta wiąże się z pozytywnymi wynikami leczenia, począwszy od lepszego zrozumienia pacjentów, którzy mogą swobodnie wyrażać swoje obawy, poprzez zmniejszenie dolegliwości bólowych, aż po poprawę przeżywalności po zawale serca i podniesienie ogólnego bezpieczeństwa zdrowotnego.
"Zwiększenie poziomu empatii to prosta interwencja, która ostatecznie może przyczynić się do poprawy satysfakcji pacjentów i powinna być konsekwentnie wdrażana" - zauważa dr Jeremy Howick.
Badacze sugerują, że empatia ma istotne implikacje dla praktyki klinicznej, biorąc pod uwagę często niski poziom satysfakcji pacjentów. W Wielkiej Brytanii, według badania z 2022 roku, tylko 36 proc. pacjentów było zadowolonych z opieki udzielanej przez Narodową Służbę Zdrowia (NHS) w przypadku hospitalizacji, ambulatoryjnych wizyt, udzielania pierwszej pomocy, praktyk ogólnych i stomatologii - co stanowi najniższy wynik od pierwszego pomiaru w 1997 roku. Podobnie - według badań - mniej niż połowa Amerykanów (22 proc.) była zadowolona ze świadczeń zdrowotnych w Stanach Zjednoczonych w tym samym okresie.
Komentując wyniki badania, dr Howick dodaje, że "możliwość wyciągania wniosków jest ograniczona przez obawy dotyczące jakości i zastosowania danych".
"Konieczne jest przeprowadzenie dalszych badań, aby zrozumieć bariery w pomiarze i wdrażaniu opieki zdrowotnej opartej na empatii, co umożliwi poprawę satysfakcji pacjentów - kluczowego wskaźnika oceny jakości opieki zdrowotnej" - zauważa.P
Źródło: le.ac.uk