Od ponad dwóch dekad Forum Rynku Zdrowia pozostaje jedną z najważniejszych platform dialogu o przyszłości polskiego systemu ochrony zdrowia. To przestrzeń wymiany doświadczeń, inspiracji i opinii, w której decydenci, eksperci, menedżerowie i przedstawiciele środowisk pacjenckich wspólnie definiują kierunki zmian. Wydarzenie jest też inkubatorem konkretnych rozwiązań, które z czasem znajdują odzwierciedlenie w decyzjach legislacyjnych i praktyce medycznej.

– Forum Rynku Zdrowia od lat pełni kluczową rolę w inicjowaniu zmian w ochronie zdrowia – tu spotykają się perspektywy administracji, środowisk zawodowych i pacjentów. To właśnie z takich rozmów często rodzą się pomysły, które później stają się realnymi reformami – podkreśla Klara Klinger, redaktorka naczelna portalu Rynek Zdrowia.

Tegoroczne Forum Rynku Zdrowia, odbywające się pod hasłem „Między ustawami a oddolną inicjatywą – jak naprawdę zmienia się system ochrony zdrowia", otworzyła sesja inauguracyjna z udziałem przedstawicieli wielu resortów, poświęcona dialogowi ponad politycznymi podziałami i najważniejszym wyzwaniom stojącym przed polską ochroną zdrowia.

Inauguracja Forum – apel o współodpowiedzialność i apolityczny dialog

XXI Forum Rynku Zdrowia rozpoczęło się wystąpieniem ministry zdrowia Jolanty Sobierańskiej-Grendy, która w przemówieniu zwróciła się do uczestników z apelem o współodpowiedzialność za przyszłość systemu ochrony zdrowia.

– Przez wiele lat siedziałam po tej drugiej stronie sali i słuchałam, jak kolejni ministrowie mówią, że jest źle. Dziś proszę o coś więcej niż diagnozę – o współdziałanie i inicjatywę – mówiła, otwierając tegoroczną edycję wydarzenia.

Szefowa resortu podkreśliła, że hasło Forum „Między ustawami a oddolną inicjatywą – jak naprawdę zmienia się system ochrony zdrowia" doskonale oddaje potrzebę łączenia decyzji legislacyjnych z realnymi działaniami w szpitalach, regionach i codziennej praktyce medycznej. Zachęcała do wykorzystania spotkania jako przestrzeni konstruktywnego dialogu ponad podziałami oraz tworzenia apolitycznego podejścia do reformy ochrony zdrowia.

Zaapelowała także o aktywne włączanie się w proces zmian i wykorzystanie Forum jako przestrzeni do wypracowania wspólnych wniosków i rekomendacji. Podkreśliła, że osoby współtworzące z nią zespół resortu dysponują szeregiem narzędzi, które mają pomóc w bardziej elastycznym kształtowaniu polityki zdrowotnej w regionach. Zwróciła też uwagę na ogromny potencjał wiedzy i doświadczenia ekspertów obecnych na sali.

– Wy wiecie, co trzeba robić. Wiecie, co trzeba pozmieniać. Bardzo zapraszam do współpracy z nami – mówiła, zachęcając do otwartej wymiany opinii podczas Forum.

W rozmowie Jolanty Sobierańskiej-Grendy z prof. Piotrem Czauderną, doradcą Prezydenta RP i kierownikiem Katedry i Kliniki Chirurgii i Urologii Dzieci i Młodzieży Gdańskiego Uniwersytetu pojawił się temat tzw. ustawy podwyżkowej. Podkreślano, że priorytetem resortu jest ustabilizowanie sytuacji finansowej systemu ochrony zdrowia, tak aby możliwe było długofalowe planowanie wydatków. Ministra wskazała, że jednym z rozważanych rozwiązań jest zamrożenie tzw. ustawy podwyżkowej na dwa lata lub przesunięcie terminu podwyżek o pół roku. Prof. Czauderna zwrócił uwagę, że większość obecnych nakładów na zdrowie pochłaniają wynagrodzenia, co nie przekłada się na poprawę dostępności do diagnostyki i leczenia. Podkreślił konieczność trudnych decyzji dotyczących finansowania, w tym dyskusji o wzroście składki zdrowotnej i zmianie filozofii funkcjonowania systemu.

– Musimy uświadomić społeczeństwu, że system jest na równi pochyłej. Przyszedł czas na trudne decyzje. Musimy poważnie zacząć rozmawiać o wzroście składki zdrowotnej i przekierować całą filozofię systemu – ocenił prof. Czauderna.

Ministra zapowiedziała również działania na rzecz restrukturyzacji i konsolidacji szpitali, a także rozmowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawie instrumentów oddłużeniowych, które – obok środków z Funduszu Medycznego – mają stanowić dodatkowe wsparcie dla placówek decydujących się na reformy.

Transformacja systemu ochrony zdrowia – konieczność, nie wybór

Podczas sesji inauguracyjnej XXI Forum Rynku Zdrowia eksperci zgodnie podkreślali, że transformacja polskiego systemu ochrony zdrowia jest nieunikniona i wymaga współdziałania wszystkich środowisk. Dyskusja koncentrowała się na przesunięciu akcentów z leczenia na profilaktykę, integracji finansowania, cyfryzacji oraz bliższej współpracy sektora publicznego i prywatnego. Wskazywano, że pytanie nie brzmi już, czy reforma jest potrzebna, lecz jak i kiedy należy ją przeprowadzić, by system był bardziej efektywny i przyjazny pacjentom.

Anna Rulkiewicz, prezeska Grupy LUX MED, zwróciła uwagę, że system wciąż jest przeciążony przez nadmierny nacisk na szpitalnictwo, które pochłania ponad połowę wydatków NFZ.

– Z tego szpitalnictwa musimy się przenieść do opieki POZ i opieki ambulatoryjnej. To paradoks, że zwiększamy środki na szpitale, a system staje się jeszcze bardziej przeciążony i niewydolny – podkreśliła.

Rafał Holanowski, prezes Supra Brokers, wskazał na potrzebę integracji trzech istniejących kanałów finansowania – NFZ, systemu ubezpieczeń zdrowotnych i prywatnego rynku medycznego.

– Dzisiaj mamy trzy systemy finansowania. Potrzebne jest ich rozsądne połączenie i dystrybucja środków, bo w systemie jest naprawdę bardzo dużo pieniędzy – ocenił.

Zdaniem Artura Białkowskiego, wiceprezesa Medicover, konieczna jest reorganizacja świadczeń z naciskiem na profilaktykę i opiekę podstawową.

– Najdroższym sposobem świadczenia opieki medycznej jest szpitalnictwo. Musimy przenieść ciężar na profilaktykę i POZ oraz wzmocnić współpracę między sektorem prywatnym i publicznym – zaznaczył.

Michał Byliniak, dyrektor Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA, zauważył, że proces zmian jest długotrwały i niekończący się.

– Będziemy prowadzić transformację do końca naszego życia zawodowego, a po nas kolejne pokolenia będą ten proces kontynuować – mówił.

Wagę konkretnych działań i wspólnej odpowiedzialności za reformy podkreślał z kolei Arkadiusz Grądkowski, prezes Izby POLMED:

– To nie jest pytanie: „czy", tylko: „jak i kiedy". Może w końcu zróbmy taki zespół, w którym będziemy te wszystkie nasze mądrości realizowali i podzielimy na te realne i nie będziemy systemu doić jak krowy, tylko będziemy dążyli do tego, żebyśmy mogli żyć razem, dobrze w tym społeczeństwie – podsumował kwestię transformacji.

Współpraca ponad podziałami

W sesji inauguracyjnej wybrzmiała także kwestia międzyresortowej współpracy w zakresie zdrowia. Uczestnicy podkreślali, że skuteczna polityka zdrowotna wymaga zaangażowania nie tylko Ministerstwa Zdrowia, ale także innych resortów – w tym edukacji, sprawiedliwości i finansów. Wiceministra edukacji narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz zwróciła uwagę, że profilaktyka zdrowotna zaczyna się już w szkołach, a współpraca z resortem zdrowia w tym zakresie staje się coraz bardziej efektywna. Jako przykłady podała m.in. program szczepień HPV oraz wprowadzenie nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej.

Z kolei wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha wskazał, że w ostatnich miesiącach zacieśniono współpracę między resortami w obszarze prawnej ochrony pracowników systemu ochrony zdrowia, m.in. poprzez zaostrzenie przepisów dotyczących napaści na osoby niosące pomoc. Poinformował również o rozmowach dotyczących współdziałania sądownictwa rodzinnego i ochrony zdrowia, które mają na celu uproszczenie procedur i odciążenie instytucji medycznych od części czynności administracyjnych.

W dalszej części dyskusji głos zabrała także wiceministra zdrowia Katarzyna Kęcka, która potwierdziła potrzebę kontynuowania współpracy międzyresortowej i wskazała, że dla skutecznej realizacji polityki zdrowotnej konieczne jest również wsparcie Ministerstwa Finansów. W swoim wystąpieniu podkreśliła:

– To tylko pokazuje, że zdrowie wbrew pozorom nie powinno być objęte jedynie jednym resortem, ponieważ jest wartością publiczną, powinno być objęte działaniami międzyresortowymi. Im więcej Ministerstw, również Ministerstwo Sportu, włączy się w pewne działania, tym łatwiej będzie nam mówić o profilaktyce i promocji zdrowia, która jest zdecydowanie tańsza, aniżeli o kosztach później medycyny naprawczej.

Bezpieczeństwo medyków

Ważnym tematem sesji inauguracyjnej było również bezpieczeństwo medyków – rozumiane szerzej niż dotąd, jako element bezpieczeństwa publicznego i państwowego. Przedstawiciele resortów podkreślali, że w ostatnich miesiącach podjęto szereg działań legislacyjnych i organizacyjnych mających na celu zwiększenie ochrony personelu medycznego. Wiceministra zdrowia Katarzyna Kacperczyk zwróciła uwagę, że bezpieczeństwo staje się dziś nowym paradygmatem ochrony zdrowia, obejmującym zarówno sferę fizyczną, jak i cyfrową czy militarną. Jak zaznaczyła:

– Wdrożyliśmy szereg rozwiązań również we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości, bo są to też rozwiązania legislacyjne: nowelizacja kwietniowa ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, ale też nowelizacja Kodeksu Karnego i również wytyczne Prokuratora Generalnego, jeżeli chodzi o reagowanie w sprawach naruszeń bezpieczeństwa fizycznego medyków. Ta cała sfera legislacyjna z całą pewnością będzie też wzmacniać bezpieczeństwo.  

W dalszej części debaty wiceminister Arkadiusz Myrcha odniósł się do prac nad systemem no-fault, podkreślając, że to złożone zagadnienie wymagające pogodzenia różnych wartości prawnych, dlatego prace nad wspólnym projektem Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Sprawiedliwości nadal trwają.
Wątek bezpieczeństwa powrócił także w kontekście kwestii uzależnień i ograniczania dostępności alkoholu, o czym mówiły wiceministry Katarzyna Kęcka i Paulina Piechna-Więckiewicz. Zwrócono uwagę, że nadmierna dostępność alkoholu zwiększa ryzyko przemocy wobec medyków, szczególnie w SOR-ach, a skuteczna profilaktyka i edukacja zdrowotna stanowią istotny element polityki bezpieczeństwa publicznego.

Cyfryzacja i bezpieczeństwo danych

Kolejnym ważnym wątkiem sesji inauguracyjnej była cyfryzacja ochrony zdrowia i bezpieczeństwo danych medycznych. Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski zapowiedział, że już w tym tygodniu rząd zajmie się projektem ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, co ma stanowić kolejny krok w kierunku wzmocnienia ochrony infrastruktury krytycznej, w tym systemów przetwarzających dane zdrowotne.

– Musieliśmy odrobić lekcję na zapleczu, musieliśmy stworzyć solidne podstawy, które teraz dadzą nam zupełnie nowe możliwości poprzez stworzenie repozytorium interoperacyjności systemów, poprzez stworzenie Komitetu ds. Cyfryzacji, który jak nigdy wcześniej pozwoli na bezpośrednią współpracę pełnomocników ds. informatyzacji we wszystkich ministerstwach. Cyfryzacja to jest najlepsza droga do zasypania silosowości. Cyfrowe procesy powodują, że rejestry mogą zacząć się ze sobą komunikować, że nie potrzebujemy szukać w piętnastu różnych miejscach informacji, która powinna być w jednym miejscu, że systemy możemy budować w sposób jednolity, za pomocą jednolitego standardu, a nie za pomocą standardów, które uniemożliwiają współpracę pomiędzy systemami – mówił wiceminister cyfryzacji.

Wiceminister zdrowia Tomasz Maciejewski podkreślił, że liczba zagrożeń rośnie z roku na rok, dlatego konieczne jest znacznie lepsze przygotowanie instytucji medycznych i administracji do potencjalnych kryzysów.

– W ramach naszych wspólnych działań do współpracy są zapraszane także inne podmioty czy inne agendy podległe innym ministerstwom. To nie jest tak, że  powstał Zespół ds. cyfryzacji ochrony zdrowia w oparciu tylko o Ministerstwo Cyfryzacji oraz Zdrowia. Dzięki temu będziemy w stanie stworzyć wspólną platformę do wspólnych działań ogólnopaństwowych. To pozwoli nam rozwijać się jako państwu, powodując zniesienia silosowości, doprowadzając do tego, aby te dane były interoperacyjne, aby były w pełni wykorzystywane zarówno zarządczo, jak i na poprawę funkcjonowania obywateli w różnych dziedzinach, od urzędowej, przez ochronę zdrowia – mówił.

Obaj wiceministrowie zgodzili się, że kluczem do skutecznej cyfryzacji sektora zdrowia jest bliska współpraca między resortami oraz tworzenie narzędzi dopasowanych do realnych potrzeb użytkowników. Tomasz Maciejewski zaznaczył, że trwają prace nad ogólnopolskim systemem e-rejestracji, który – jako pierwszy tego typu projekt w Europie – ma uprościć kontakt pacjenta z placówkami i zwiększyć dostępność świadczeń. W toku są działania dotyczące tworzenia innych kluczowych aplikacji cyfrowych, takich jak Portfel Pacjenta – narzędzie umożliwiające każdemu pacjentowi dostęp do pełnej dokumentacji medycznej i jej bezpieczne udostępnianie lekarzom. Zaznaczył również, że w perspektywie kolejnych lat planowane jest włączenie polskich zasobów do Europejskiej Przestrzeni Danych o Zdrowiu (EHDS), co ma nastąpić po 2027 roku.

Wiceminister Dariusz Standerski dodał, że w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy we wszystkich jednostkach ochrony zdrowia zostaną wdrożone jednolite standardy cyberbezpieczeństwa, co znacząco zwiększy ochronę danych pacjentów i infrastruktury systemu.

Temat cyfryzacji kontynuowano w ramach sesji: „E-Zdrowie 2025. Czy nowe rozwiązania poradzą sobie z problemami ochrony zdrowia?", podczas której eksperci podsumowali dotychczasowe osiągnięcia w cyfryzacji polskiego systemu ochrony zdrowia oraz wskazali kierunki dalszego rozwoju. Dyskusja koncentrowała się wokół wdrożeń e-rejestracji, digitalizacji dokumentacji medycznej oraz budowy zintegrowanych systemów informatycznych, które mają poprawić dostępność i jakość świadczeń.

Przemysław Jesionowski, prezes IC Solutions, zwrócił uwagę, że cyfryzacja ochrony zdrowia w Polsce stała się procesem nieodwracalnym, a kluczowa zmiana dokonała się już na poziomie świadomości – dziś nie zadajemy pytania „po co?", lecz „kiedy?". Podkreślił, że wiele placówek medycznych rozumie korzyści z digitalizacji, jednak największym wyzwaniem pozostaje niedostateczne finansowanie, a nie brak gotowości technologicznej czy kompetencji.

Zdaniem Przemysława Jesionowskiego doświadczenia pandemii COVID-19 pokazały, że przy odpowiedniej determinacji i współpracy można w krótkim czasie wdrożyć skuteczne rozwiązania – takie jak e-recepta czy e-skierowanie. Dalszy rozwój e-zdrowia wymaga jednak dobrze zaplanowanego, etapowego procesu, opartego na pilotażach i ewaluacji, a nie na działaniach podejmowanych wyłącznie w sytuacjach kryzysowych.

– Nie ma już pytania po co, jest pytanie kiedy. Zmiana mentalności już się dokonała – teraz barierą są środki finansowe. Pandemia pokazała, że w krótkim czasie można zrobić bardzo dużo, jeśli jest determinacja i dobrze zaplanowany ekosystem działań – podkreślił.

Dr Małgorzata Olszewska, dotychczasowa dyrektorka Centrum e-Zdrowia, zwróciła uwagę, że skuteczna cyfryzacja ochrony zdrowia wymaga jasnego podziału ról między państwem a inicjatywami oddolnymi oraz stałego dialogu między wszystkimi uczestnikami systemu. Jak podkreśliła, kluczowe jest wzajemne wykorzystanie efektów już zrealizowanych projektów, tak by nie dublować działań i lepiej integrować rozwiązania, które służą zarówno pacjentom, jak i lekarzom.

– Cyfryzacja to układ puzzli, w którym każda część musi pasować do reszty. Dlatego tak ważny jest dialog i określenie, które zadania realizuje państwo, a które mogą wynikać z inicjatyw lokalnych. Tylko wtedy zapewnimy spójność systemu i realne korzyści dla pacjentów i lekarzy – podkreśliła. 

Kierunek zmian w szpitalach

Podczas sesji poświęconej restrukturyzacji szpitali „Reforma szpitali: ustawa czy oddolne zmiany?" uczestnicy zwracali uwagę na rosnącą niepewność związaną z trwającą reformą oraz brak jasnych wytycznych, jak planować programy naprawcze i inwestycyjne w poszczególnych placówkach. Dyskusja toczyła się wokół pytania, czy zmiany powinny być wprowadzane oddolnie – z inicjatywy samych szpitali – czy też odgórnie, poprzez rozwiązania ustawowe. Wielu prelegentów podkreślało, że bez stabilnych i przewidywalnych regulacji trudno o skuteczne działania naprawcze. Analizowano sytuację oddziałów o niskiej rentowności, w tym porodówek, które szczególnie silnie odczuwają skutki demografii i zmian organizacyjnych w systemie.

Dr Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, podkreślił, że proces konsolidacji szpitali musi opierać się na twardych danych i analizach, a nie na intuicji czy presji społecznej. Wskazał, że NFZ wdraża rozwiązania porządkujące system – od reformy rehabilitacji po dodatkowe finansowanie dla oddziałów położniczych oferujących znieczulenia – i że wiele obaw wobec tych działań okazało się nieuzasadnionych. Odnosząc się do mapy porodówek, zwrócił uwagę, że tylko 60% kraju znajduje się w zasięgu dojazdu do nich w ciągu 30 minut, jednak kluczem nie jest tworzenie nowych placówek, lecz wzmocnienie jakości i bezpieczeństwa w większych ośrodkach oraz rozwój alternatywnych form opieki, jak izby porodowe w regionach o ograniczonym dostępie.

– Na zmiany nigdy nie jest za późno. Zachęcam wszystkich Państwa, którzy jeszcze nie skorzystali z możliwości, które już daje ustawa – nieidealna, ale jednak ustawa – żeby ten pociąg nie odjechał, bo później trudno będzie się podźwignąć z trudnej sytuacji – podsumował dr Nowak.

Adam Szlachta, prezes American Heart of Poland, zwrócił uwagę, że kluczowym problemem, z jakim mierzą się dziś szpitale w Polsce, jest rosnąca niepewność regulacyjna i finansowa. Jak podkreślił, w ostatnich latach zabrakło spójności między kolejnymi reformami, co utrudnia placówkom stabilne planowanie działalności i inwestycji. Wskazał, że choć intencje ustawodawcy – takie jak wyrównanie składki zdrowotnej czy ustawa o minimalnych wynagrodzeniach – były słuszne, to ich wdrażanie w praktyce doprowadziło do zaburzeń równowagi w systemie. Jego zdaniem część środków została przesunięta z leczenia na wynagrodzenia kadry medycznej, co przy rosnących kosztach utrzymania i braku mechanizmów elastycznego zarządzania infrastrukturą (np. możliwością wyrejestrowania nieużywanych łóżek) powoduje napięcia finansowe w szpitalach. Zwrócił też uwagę na brak konsekwencji w projektach takich, jak Krajowa Sieć Kardiologiczna, które generują niepotrzebne wydatki, nie poprawiając realnie jakości opieki.

– Największym problemem szpitali nie jest dziś brak determinacji, tylko brak stabilności. Zmienność przepisów, niespójność regulacji i niepewność finansowa sprawiają, że trudno prowadzić nawet dobrze zarządzane placówki. Nie wystarczy chcieć zmieniać system – trzeba to robić konsekwentnie i logicznie – podkreślił Adam Szlachta.

Podsumowując debatę, Piotr Nowicki, dyrektor Instytutu Psychiatrii i Neurologii, wskazał, że najlepsze efekty może przynieść połączenie obu perspektyw – inicjatyw lokalnych i decyzji systemowych.

– Bez współpracy i wspólnego zrozumienia celu nie da się skutecznie realizować żadnych rozwiązań – stwierdził.

Podczas sesji „Szpitale przyszłości – infrastruktura, integracja systemów, bezpieczeństwo" eksperci dyskutowali o tym, jak nowoczesne technologie i rozwiązania architektoniczne mogą zwiększyć bezpieczeństwo pacjentów, personelu i danych w placówkach medycznych. Wskazywano, że inwestycje w infrastrukturę to dziś nie tylko kwestia modernizacji budynków, ale także odporności systemów informatycznych, energooszczędności i elastyczności organizacyjnej.
Prelegenci podkreślali znaczenie architektury modułowej, pozwalającej szybciej dostosowywać szpitale do zmieniających się potrzeb, oraz rozwój robotyki i sztucznej inteligencji, które coraz częściej wspierają procesy diagnostyczne, chirurgiczne i administracyjne. Wśród omawianych zagadnień znalazły się również standardy bezpieczeństwa danych i procesów, wynikające z regulacji krajowych i unijnych, a także doświadczenia po ostatnich atakach cybernetycznych na infrastrukturę medyczną. Eksperci zgodnie ocenili, że budowa „szpitala przyszłości" wymaga integracji technologii, przemyślanej architektury oraz wdrożenia kompleksowych procedur zarządzania ryzykiem.

Prof. Jarosław Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali, zwrócił uwagę, że szpital przyszłości to nie tylko nowoczesny budynek wyposażony w technologie, ale przede wszystkim organizacja zrównoważona, odporna i oparta na tworzeniu realnej wartości dla pacjenta. Jak podkreślił, chodzi o zmianę filozofii – odejście od hasła „pacjent w centrum uwagi" na rzecz myślenia o tym, jaką wartość system ochrony zdrowia rzeczywiście wnosi dla pacjentów i pracowników.

– Szpital przyszłości to organizacja dojrzała, dostarczająca ciągłość opieki nad pacjentem, dbająca o jego zdrowie również poza murami placówki. To szpital „and home" – łączący leczenie, rehabilitację i wsparcie w środowisku domowym – mówił profesor.

Podkreślił również, że nowoczesny szpital powinien być zorganizowany wokół intensywności opieki nad pacjentem, a nie jedynie wokół tradycyjnych specjalizacji medycznych.

Sesja „Wybrane zagadnienia w funkcjonowaniu szpitali – infrastruktura, finansowanie, standardy" dała z kolei przestrzeń do analizy aktualnych wyzwań stojących przed zarządzającymi placówkami medycznymi – od modeli finansowania inwestycji i zarządzania ryzykiem po wykorzystanie środków z Krajowego Planu Odbudowy. Dyskutowano o tym, jak zwiększyć efektywność kosztową przy modernizacji infrastruktury i zakupie sprzętu, a także jak przygotować się do realizacji projektów finansowanych z funduszy europejskich w kontekście ograniczonych terminów i rosnących wymagań formalnych.

Dr Klaudia Rogowska, dyrektorka Górnośląskiego Centrum Medycznego im. prof. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, zwróciła uwagę, że znaczenie inwestycji w ochronie zdrowia różni się w zależności od sytuacji ekonomicznej szpitala. Dla części jednostek to sposób na utrzymanie bieżącej działalności, dla innych – jak kierowana przez nią placówka – to realna szansa na rozwój i poprawę jakości leczenia. GCM pozyskało środki z programów KPO Onkologia i KPO Cyfryzacja, dzięki którym realizuje kompleksową modernizację oddziałów, rozwija zaplecze kardiologiczne i wdraża rozwiązania cyfrowe, takie jak elektroniczny system dostępu do pomieszczeń i pełne pokrycie szpitala siecią Wi-Fi.

– Dla naszego szpitala inwestycje oznaczają rozwój, a nie przetrwanie. Dzięki środkom z KPO możemy nie tylko modernizować infrastrukturę, ale przede wszystkim wprowadzać rozwiązania, które podnoszą jakość leczenia i bezpieczeństwo pacjentów. To dla nas skokowa zmiana – zarówno organizacyjna, jak i technologiczna – podkreśliła.

Z kolei Rafał Holanowski, prezes Supra Brokers, wskazał, że mimo dynamicznego rozwoju infrastruktury medycznej w Polsce, wciąż zbyt mało uwagi poświęca się inwestycjom w bezpieczeństwo cyfrowe. Jak zauważył, większość szpitali nie jest przygotowana na spełnienie wymogów unijnej dyrektywy NIS-2, dotyczącej ochrony przed cyberzagrożeniami, mimo że termin jej wdrożenia już upłynął. Podkreślił, że szpitale jako jednostki kluczowe przetwarzają wyjątkowo wrażliwe dane, a ewentualne ataki hakerskie mogą mieć poważne skutki zarówno dla pacjentów, jak i dla całego systemu.

Nowe rozwiązania

Podczas sesji „Wartość innowacji w zdrowiu" eksperci dyskutowali o tym, jak definiować i mierzyć wartość innowacji w systemie ochrony zdrowia – zarówno z perspektywy klinicznej, jak i ekonomicznej. Zwracano uwagę, że o wdrożeniu nowych rozwiązań powinny decydować konkretne kryteria: skuteczność terapii, wpływ na jakość życia pacjentów oraz długofalowa opłacalność dla systemu, nawet jeśli zwrot finansowy nie jest natychmiastowy. Podkreślano też, że kluczowe jest tworzenie mechanizmów pozwalających wybierać te innowacje, które przynoszą największą wartość pacjentom i całemu systemowi.

Piotr Lizukow, członek zarządu PZU Zdrowie, zaznaczył, że w kontekście starzejącego się społeczeństwa i rosnących potrzeb zdrowotnych innowacje nie są już szansą – są koniecznością. Wskazał, że tylko rozwój nowoczesnych technologii, automatyzacji i narzędzi cyfrowych pozwoli utrzymać wydolność systemu ochrony zdrowia przy ograniczonych zasobach kadrowych. Przedstawił działania Laboratorium Innowacji PZU, które testuje rozwiązania zwiększające efektywność opieki nad pacjentem – od automatyzacji rejestracji i systemów voice bot, przez narzędzia wspomagające lekarzy (voice-to-text, prediagnozy oparte na AI), po funkcje w aplikacji Moje PZU, ułatwiające interpretację wyników badań. Podkreślił, że każda innowacja w PZU oceniana jest nie tylko pod kątem technologicznego nowatorstwa, ale także ekonomicznej efektywności i wpływu na dostępność opieki.

– Innowacja nie jest już szansą – to jedyna szansa. W obliczu starzenia się społeczeństwa i ograniczonych zasobów kadrowych tylko technologia może nas uratować. Każdy proces, który usprawnia ścieżkę pacjenta, zwiększa efektywność systemu i pozwala lepiej wykorzystać czas personelu – argumentował.

Onkologia w centrum dyskusji

W sesji „Profilaktyka raka piersi" udział wzięły laureatki plebiscytu Kobiety Rynku Zdrowia". Podczas spotkania ekspertki podkreślały znaczenie edukacji i świadomości zdrowotnej kobiet na każdym etapie życia. Dyskusja koncentrowała się wokół działań profilaktycznych – od promocji zdrowego stylu życia i badań przesiewowych po rolę edukacji zdrowotnej w szkołach.

Senatorka Beata Małecka-Libera, przewodnicząca Senackiej Komisji Zdrowia, zwróciła uwagę, że skuteczna profilaktyka zaczyna się znacznie wcześniej niż badania diagnostyczne.

– Wszystko zaczyna się od profilaktyki pierwotnej. 70% wszystkich czynników ryzyka – stylu życia, diety, aktywności – oddziałuje na nasze zdrowie i decyduje o tym, czy będziemy chorować, kiedy będziemy chorować, jak będziemy się starzeć i jak długo będziemy żyć – mówiła. Dodała, że mimo wielu kampanii społecznych i dostępności badań przesiewowych, ich realizacja wciąż pozostaje zbyt niska, a kluczowym wyzwaniem jest niedostateczna edukacja zdrowotna

– Niestety, przed nami ciągle lata pracy – podsumowała senatorka.

O tym, że profilaktyka jest kluczowa zarówno dla pacjentów, ale także dla całego systemu mówiła także Katarzyna Kacperczyk, wiceministra zdrowia. Podkreślała, że zdrowie zaczyna się od świadomości.

– Od prostych decyzji każdego dnia – badam się, ruszam się, dbam o siebie i swoich bliskich – mówiła, dodając, że troska o zdrowie to nie tylko sprawa lekarzy.

- To wspólna odpowiedzialność nas wszystkich – państwa, samorządów i obywateli. – dodała Kacperczyk.

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Podczas debat na Scenie Otwartej dużo miejsca poświęcono tematowi zdrowia psychicznego wskazując, że skuteczne działania w tym obszarze wymagają ścisłej współpracy międzyresortowej. Dyskusja nad projektem ustawy o zawodzie psychoterapeuty pokazała, jak trudne jest wypracowanie przepisów, które z jednej strony uporządkują system, a z drugiej nie ograniczą dostępu pacjentów do pomocy. Uczestnicy byli jednak zgodni, że w centrum każdej decyzji powinien pozostać pacjent. W panelu poświęconym zdrowiu psychicznemu „Zaburzenia psychiczne – epidemia XXI wieku"  poruszono również kwestie przyszłości centrów zdrowia psychicznego i finansowania psychiatrii. Następnie odbyła się konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano założenia nowego modelu funkcjonowania centrów zdrowia psychicznego oraz omówiono oczekiwania i wyzwania związane z jego wdrożeniem, a udział w niej wzięli: dr Anna Depukat, członkini Rady ds. Zdrowia Psychicznego przy Ministrze Zdrowia i kierowniczka sekcji ds. jakości dokumentacji medycznej i wsparcia procesów wdrożeniowych Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie; Sebastian Goncerz, przewodniczący Porozumienia Rezydentów Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy; oraz dr Tomasz Rowiński, adiunkt Szkoły Głównej Handlowej, ekspert ThinkTank SGH dla ochrony zdrowia, członek Rady ds. Zdrowia Psychicznego i Zespołu ds. zmian systemowych w CZP przy Ministerstwie Zdrowia oraz Pełnomocnik Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Centrów ZdrowiaPsychicznego.

Podczas konferencji zaprezentowano raport z dziesięciu miesięcy prac zespołu ministerialnego ds. wdrożenia CZP, obejmujący rekomendacje dotyczące dalszego rozwoju sieci centrów, integracji opieki psychiatrycznej oraz koniecznych zmian systemowych i finansowych.

Forum dyskusji i wymiany doświadczeń

W ramach XXI Forum Rynku Zdrowia odbył się również Okrągły Stół – cykl zamkniętych, eksperckich spotkań poświęconych najważniejszym wyzwaniom systemu ochrony zdrowia. Format ten stworzył przestrzeń do szczerej i merytorycznej dyskusji pomiędzy decydentami, przedstawicielami instytucji publicznych, środowisk naukowych, branżowych i medycznych. Rozmowy koncentrowały się na kwestiach deregulacji i elastyczności systemu, poszukiwaniu równowagi między uproszczeniem procedur a zachowaniem jakości i bezpieczeństwa świadczeń oraz wykorzystaniu danych medycznych w ramach Europejskiej Przestrzeni Danych o Zdrowiu (EHDS). Eksperci debatowali także o etycznych aspektach rozwoju genetyki i sztucznej inteligencji w medycynie, zwracając uwagę na potrzebę transparentnej komunikacji z pacjentem.

W formule zamkniętego okrągłego stołu odbyło się także spotkanie Izb Aptekarskich, które poświęcono wyzwaniom i kierunkom rozwoju samorządu aptekarskiego oraz rosnącej roli farmaceutów w systemie ochrony zdrowia.

Podsumowaniem pierwszego dnia Forum była uroczysta gala, podczas której już po raz dziewiętnasty wręczono Portrety Polskiej Medycyny – prestiżowe wyróżnienia przyznawane lekarzom, menedżerom i inicjatywom, które w ostatnim roku wniosły szczególny wkład w rozwój polskiego systemu ochrony zdrowia. Nagrodzono wybitnych specjalistów, innowacyjne projekty i wydarzenia o przełomowym znaczeniu dla medycyny, podkreślając ich znaczenie dla przyszłości pacjentów i całego sektora.

XXI Forum Rynku Zdrowia odbyło się w terminie 20-21 października 2025 roku w hotelu Sheraton Grand Warsaw. Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP, wydawca portalu rynekzdrowia.pl oraz inicjator debat i wydarzeń dla branży medycznej, w tym Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress – HCC), Forum Zdrowia Kobiet oraz Forum Zdrowia Dzieci.P 

© ℗ Wszelkie prawa zastrzeżone